Het spel

In The Mole draait alles om vertrouwen en samenwerken, wantrouwen en tegenwerken. Het spel begint met ongeveer tien deelnemers die samen opdrachten moeten voltooien om punten voor de pot te verzamelen. We spelen dus nadrukkelijk niet om euro’s! Bijna alle deelnemers zullen inderdaad de pot willen spekken, maar er is één Mol!

Om de zoveel tijd wordt een digitale vragenlijst afgenomen met meerkeuzevragen over de identiteit van de Mol. Hierna valt een speler af, degene die de vragen het minst goed of minst snel heeft beantwoord. De speler die de laatste vragenlijst het best beantwoordt, wint het spel. Tenzij de spelers niet genoeg punten hebben verdiend, want dan wint de Mol.

Doel van de spelers:

  • Als speler wil je iedere opdracht opnieuw zoveel mogelijk punten verdienen.
  • Als speler wil je de Mol ontmaskeren en dus je medekandidaten goed in de gaten houden.
  • Als speler wil je dat andere spelers de vragenlijst minder goed invullen dan jij, dus wellicht wil je valse informatie delen, of jezelf verdacht maken door te doen alsof je de Mol bent…

Doel van de Mol:

  • Als mol wil je iedere opdracht opnieuw zoveel mogelijk punten uit de pot houden.
  • Als mol wil je onontdekt blijven, zodat je ongestoord kan blijven tegenwerken.
  • Als mol kun je bij ons ook daadwerkelijk winnen!

Verloop van het spel
Enkele weken voor het evenement krijg je thuis (per email) al een vragenlijst waarvan we willen dat je die volledig invult. Er staan nuttige vragen in, zoals je telefoonnummer waarmee we je kunnen bereiken en allergieën waar we rekening mee houden. Daarnaast zullen we ook bijzondere en wellicht vreemde vragen stellen waarvan de antwoorden gedurende het spel gebruikt kunnen worden. Geef je antwoorden dus niet aan andere deelnemers.

We vragen alle deelnemers vooraf of ze de Mol willen zijn, en loten tussen diegenen die dit zien zitten. De spelleiding kiest dus nooit persoonlijk een Mol en iedereen heeft evenveel kans. De Mol krijgt vooraf te horen dat hij/zij deze rol heeft en krijgt alvast wat extra informatie over enkele opdrachten te lezen.

De opdrachten variëren in lengte, in vaardigheden, in aantal spelers, enzovoorts. Niemand weet vooraf wat hij kan verwachten, behalve de Mol. De spelleiding zal altijd (kort) vooraf aankondigen wanneer je klaar moet staan voor een opdracht en welke benodigdheden je eventueel mee moet nemen.

Om de zoveel tijd wordt een digitale vragenlijst afgenomen met meerkeuzevragen over de identiteit van de Mol. Hierna valt een speler af: degene die de vragen het minst goed heeft beantwoord. Spelers houden hun bevindingen bij in een aantekeningenboekje en kunnen jokers verdienen om foute vragen goed te laten rekenen.

In de finale zijn slechts enkele spelers en de Mol overgebleven. Naast een spannende ontknoping met vragenlijst en bekendmaking wie nou al die tijd iedereen heeft misleid, wordt ook dan pas bekend wie er wint: zijn er genoeg punten verdiend, dan wint de beste speler. Heeft de Mol genoeg punten uit de pot weten te houden, dan wint de Mol!

Disclaimer: per evenement kan van bovenstaande regels worden afgeweken. Deelnemers ontvangen altijd de uitgebreide regels voorafgaand aan het evenement en de regels zullen op de eerste dag ook nogmaals worden toegelicht door de spelleiding.