Zomer 2012

copy-header_00.jpgIn augustus 2012 werd door Joris en Joeri het derde molevenement neergezet. Organisator Joeri vertelt over deze week:

Don Joris en Consigliere Joeri

Don Joris en Consigliere Joeri

De Don van mafiafamilie Lupe wordt alweer een jaartje ouder, en is op zoek naar een opvolger. Hij heeft de overige leden van de familie op het hoofdkwartier in Kropswolde uitgenodigd om aldaar te bepalen wie het meest geschikt is voor de rol van familiehoofd. De rivaliserende familie onder leiding van Al Dente ziet mogelijkheden. Als hij een van zijn mensen onder het mom van ‘verre achterneef’ daartussen kan krijgen, kan hij van binnenuit voor eens en voor altijd afrekenen met zijn grote concurrent.

 

In de zomer van 2012 hebben “Don” Joris en “Consigliere” Joeri een molweek volledig in mafiathema neergezet. Gedurende de week konden de deelnemers in opdrachten punten voor het gemeenschappelijk goed verdienen. Tussen de opdrachten werd de beruchte vragenlijst over de mol afgenomen. Degene die deze als slechtst invult, is toch niet zo geschikt als mafiabaas. Als aan het einde van de week voldoende gepresteerd is, dan wint degene die de laatste vragenlijst het best heeft ingevuld. Zo niet, dan neemt Al Dente vanuit de achtergrond langzaam de touwtjes in handen…

De hele week draaide om de rivaliteit tussen de families Lupe en Dente. Na het testen van de wapen- en speurvaardigheden was het namelijk al meteen prijs: Al Dente heeft een van zijn mensen op pad gestuurd om een grote drugsdeal te sluiten met Co Caine. Deze moest natuurlijk onderschept worden. De familie Lupe reist af naar Groningen om het contactpersoon van Caine en de handlanger van Dente te overmeesteren, en zelf een deal te sluiten. Dit is gedeeltelijk gelukt, de transactie tussen Caine en Dente is verijdeld, en er is een hele lading nepdrugs aan Dente verkocht, voor echt geld. Caine rook onraad, en was niet meer bereid zijn drugs te verkopen. Voor vals geld.

En er werd niet alleen drugs gehandeld, er werd ook whiskey gesmokkeld tijdens het bordspel. De familieleden beslissen over het doen en laten van hun LEGO-personificaties, terwijl ze zoveel mogelijk drank van de smokkelschepen naar het hoofdkwartier sjouwen. Hierbij werd ook het hoofdkwartier van Dente overvallen, iets waar die familie niet blij mee was.

Bordspel

Er wordt druk gediscussieerd over de beste smokkelstrategie.

Nu Al Dente tijdelijk uitgeschakeld is, is er tijd voor wat rust. En pizza! Want echte mafiosi zijn natuurlijk ook steen(oven)goed in het bereiden van deze Italiaanse delicatesse. Tenminste, dat zou ongetwijfeld het geval geweest zijn als die mol niet nog steeds actief was. Bestellingen zijn door elkaar gehaald, en ingrediënten zijn vergeten. Desondanks was het best te eten.

Vittore op weg naar zijn dood.

De laatste droge (en levende) momenten van Vittore.

Na de pizzakookdag is het weer tijd voor het echte mafiawerk. Neef Antonio heeft een hele lading geld om wit te wassen, en Luca heeft een baan nodig. Twee problemen, één oplossing: een ijszaak. Deze eenvoudig klinkende klus bleek echter het begin van een web van diensten en wederdiensten. Naast de ijszaak had familievriend en wapenhandelaar Francesco een nieuwe dekmantel nodig. Een kanozaak biedt uitkomst.
Paardenliefhebber Vittore heeft grote schulden bij het casino van Antonio. Aangezien niemand ongestraft in de schuld staat bij de familie Lupe, moet hier wat aan gedaan worden. Nadat Vittore geen gehoor geeft aan steeds minder subtiele dreigementen, eindigde hij in de vijver, met een molensteen aan z’n enkels.

De samenwerking tussen de familieleden loopt helaas niet meer zo gesmeerd als vroeger. De infiltrant verricht goed werk. Hoewel Antonio blij is een schuldeiser minder te hebben, zit Luca nog steeds zonder ijssalon.

Overval op Dente's hoofdkwartier.

De overval ging er heftig aan toe.

Ondertussen heeft Al Dente niet stilgezeten. Hij heeft de kelder van een Gronings restaurant overgenomen, en als nieuw hoofdkwartier ingericht. Om de concurrentie klein te houden moest de basis overvallen worden. Eerst moesten er wapens gehaald worden, en familieleden van Dente bespioneerd worden. Met de wapens gereed, was de overval zo gepleegd. Naderhand is er gedineerd in het restaurant zelf.

Als antwoord op de overval verklaart Al Dente de oorlog. Gang war. Er moest gepaintballd worden: Capture the Flag, familie Lupe tegen familie Dente. Degene die als eerst de vlag van de tegenstander te pakken krijgt zonder daarbij bezit van de eigen vlag te verliezen wint. Het was een spannende strijd, maar toch moest de familie Dente het onderspit delven.

In de relatieve rust, is het dan toch tijd voor waar de familie voor bij elkaar gekomen is. Gedurende de week heeft Don Lupe een goede indruk gekregen over de geschiktheid van de diverse familieleden. Het moment is daar, de opvolger is… wacht even. Er ontbreekt iemand. De saboteur! Hij is na het avondeten weggevlucht, ongetwijfeld om alle details over het doen en laten van de familie Lupe te verklikken aan Al Dente. Ver weg kan hij nog niet zijn.

Een nachtelijke achtervolging was het gevolg. De laatste drie kansmakers op de Don-titel hebben de mogelijke ontmoetingsplaatsen tussen de Mol en zijn handlanger omsingeld. Heel lang leek er niets te gebeuren, tot er plots vanuit het midden van het water een geluid te horen was. Een van de Dentes in een kano, op weg om de Mol op te halen. Een laatste sprint mocht helaas niet baten. Met maar een tiental meters voorsprong wist de Mol in de kano te springen, en zich zo van zijn achtervolgers te ontdoen. De familie Dente mag dan niet meer zo machtig zijn als aan het begin van de week, nu ze inside-informatie hebben over de familie Lupe is het maar een kwestie van tijd voor we opgedoekt zijn.

Goed gespeeld, spelers, maar net niet goed genoeg. Gefeliciteerd met de winst, Mol. Het was een mooie week.

De familie Lupe

De familie Lupe, voor het ex-hoofdkwartier van Al Dente.

Deelnemer Rinie vertelt over deze week:

Wat een spannende week vol intrige, wantrouwen, bizarre gesprekken en gave opdrachten!

Vanaf de eerste opdracht waarbij we een contactpersoon moesten onderscheppen in stad Groningen verdacht ik Guido van het zijn van de mol. We hebben geproost op samen de finale halen en dat is gelukt. Vanaf dag 1 was hij mijn mol, en ik de zijne. Dat leek een psychologische spelletje waarmee hij niet weg wou geven dat hij natuurlijk zelf de Mol was.

Pizzabakopdracht

Op de kleintjes letten in de supermarkt

Met het thema mafia had ik vooraf helemaal niets, maar gedurende de week werd ik zo het verhaal ingetrokken, dat ik tijdens de pizzabakopdracht toch ook vloeiend Italiaans sprak (lees: Nederlands met een zeer fout accentje). Van de pizza’s wisten we trouwens totaal niet wie wat had besteld, we hadden alleen de totale lijst met ingredienten. We konden punten verdienen met goede pizza’s, maar ook met een tactische inkoop van precies €50. Dat werd dus rekenen in de supermarkt!

Paardenhoofd

Alfredo (links) nadat Thijs hem bewerkt heeft.

De opdracht met de smerige zaakjes was echt hilarisch. We waren nog met zes spelers over en kregen drie uur de tijd om verspreid door het mooie park direct naast onze locatie alle familieleden te helpen met hun zaakjes en klusjes. We werden van het kastje naar de muur gestuurd en moesten flink samenwerken. Samen met Thijs is het me gelukt om Alfredo, het paard van Vittore, om te leggen en natuurlijk het hoofd als dreigement in zijn bed te plaatsen. Dat leverde flink wat punten op!

Een ander hoogtepunt van de week was het lego-spel waarbij we whisky moesten smokkelen van de boot naar ons hoofdkwartier. Onderweg liepen politieagenten die we gelukkig konden uitschakelen. Daarvoor moesten we eerst wapens kopen bij de handelaar. Veel locaties om naartoe te lopen in je beperkte aantal zetten dus! Op de boot was ook nog wat vrouwelijk vertier waar vooral mijn mannelijke mafia-collega’s graag gebruik van maakten.

Bordspel

Op de schepen kon illegaal whiskey worden gekocht, maar er was ook ander vertier te vinden.

Toen ik op de laatste ochtend nog half slaperig naar de koelkast liep voor een beker melk, werd ik al onderschept met de vraag “Wat heeft Michiel gisteravond gegeten?” Zonder na te denken meldde ik dat hij spareribs at, heel goed wetende dat hij de schnitzel had besteld. Dat het spel zo diep zit dat je in slaperige modus andere spelers nog steeds probeert te misleiden, dat is voor mij het echte Wie is de Mol?-gevoel.

Eliminatie

De Mol krijgt een groen scherm te zien.

Het eindspel was enorm spectaculair. We waren nog met vier deelnemers en Cliff werd gebeld door het thuisfront en liep even de keuken in om te bellen. Meteen daarna kwam een neef van de familie binnengestapt: ‘Idioten! Jullie hebben hem laten ontsnappen!’ Guido keek net zo verbaasd als ik dat de ander de Mol niet was, maar vooral was dit de start voor een spannende achtervolging (in het donker, met zaklamp). Cliff wist op het nippertje te ontsnappen door in een bootje te springen. Een zeer verdiende overwinning van deze mol die volledig mijn vertrouwen had gewonnen.

Deelnemers:
Cliff (mol en winnaar)
Eddi
Ilja
Guido
Michiel
Peter
Rinie
Rob
Robbert
Thijs